Dr. Gal Kirn
Gk
Kulturwissenschaftliche Fakultät (Kuwi)
Wissenschaftlicher Mitarbeiter Postdoc Network Brandenburg(*Habilitiert als Assistant Professor für Kultursoziologe, Slowenien)
Gal Kirn ist wissenschaflicher Mitarbeiter am Lehrstuhl Kulturphilosophie/Philosophie der Kulturen an der Europa-Universität Viadrina. Er arbeitet vor allem in den Bereichen Kultursoziologie, Critical Memory Studies sowie Theorien dekolonialer, ökologischer und sozialer Transformation. Eines seiner Hauptforschungsgebiete ist Südosteuropa, das er in breitere postsozialistische und auch dekoloniale Strömungen einzuordnen versucht. Zuletzt leitete Gal Kirn die Forschungsgruppe »Proteste, Kunstpraktiken und Erinnerungskultur im postjugoslawischen Kontext« (Universität Ljubljana 2021-2025). Zu seinen Buchveröffentlichungen zählen Partisan Ruptures (Pluto Press, 2019), Partisan Counter-Archive (De Gruyter, 2020) sowie Nights of the Dispossessed: Riots Unbound (hg. mit Natasha Ginwala und Niloufar Tajeri, Columbia Press, 2021). Sein neues Buch Memory of Liberation (Ljubljana University Press, 2025) ist im Erscheinen.
Nur nach Vereinbarung! Anmeldung unter kirn@europa-uni.de
- Kultursoziologie
- Critical memory und heritage studies
- Decolonial Studies und (Post-)Marxismus
- Politische Ästhetik, Transformationstheorien und Ökologie
- Vergleichende Südosteuropastudien
Monographs
Fortchoming
Memory of Liberation. Ljubljana University Press: Ljubljana (2025).
The Partisan Counter-Archive: Retracing the Ruptures of Art and Memory in the
Yugoslav People's Liberation Struggle. De Gruyter: Berlin, 2020 (also in Slovene, 2021; and Spanish – in translation).
Partisan Ruptures: Self-Management, Market Reform and the Spectre of Socialist Yugoslavia, Pluto Press: London, 2019.
My edited volumes
Forthcoming
Remembering Anti-Fascism: Art, Monuments and Critical Memory Studies in 21st Century, co-edited with Rebecka Thor Katz and Cecilia Sjoholm, under contract with De Gruyter (Series Cultural Memory), 2025.
Special double issue on Memory Cultures and Political Economy in sociological journal Družboslovne razprave, co-edited with Natalija Majsova, 2025.
Published
Emancipatory Art in the (post)Yugoslav context, special edition of the journal Anthropos, nr 1-2, 2024.
Nights of the Dispossesed: Riots Unbound, Columbia Books on Architecture and the
City: New York; with Natasha Ginwala and Niloufar Tajeri, 2021.
Beyond Neoliberalism? Social Analysis after 1989, Palgrave Macmillan: London; with Marian Burchardt, 2017.
Yugoslav Partisan Art, special issue in the journal Slavica tergestina – European Slavic Studies Journal, Volume 17; guest editors, with Jernej Habjan, 2016.
Encountering Althusser, Bloomsbury: New York. With Peter Thomas, Sara Farris
and Katja Diefenbach, 2013.
Surfing the Black Wave. Transgressive moments in Yugoslav Cinema, Jan van Eyck
Academie: Maastricht, 2012; with Dubravka Sekulić and Žiga Testen, 2012.
Post-Fordism and Its Discontents, Jan van Eyck Academy, B-Books and Peace Institute: Maastricht, 2010.
Dissensual political and artistic practices in the post-Yugoslav context, Jan van Eyck
Academy and Musem of Modern Art, Maastricht; with Bojana Piškur.
Peer reviewed articles
“Women antifascist activism in WW2 and Aftermath: Protests, Monuments and
Memory actions in Ljubljana” in: Special issue of Memory Studies, ed. Ksenia Robbe, forthcoming 2025.
“Monumental Iconoclasm after 1989: Between Postsocialism and Decolonialism?”, in: [Counter-]Monuments. Transitory Memory Practices in Public Space, eds. Maria Engelskirchen, Ursula Frohne and Marianne Wagner, Transcript, 2025: 64-79.
“Partisan Ecology in Yugoslav Liberation and Antifascist Art”, in: Baltic Worlds, ed. Ninna Moerner, 2023 (4): 45-52.
“Female Partisan Memory from Below: Landscapes of Resistance / Krajine upora
(Marta Popovida, 2021)” in: Kino! Revija za film, n.49, 2023.
“Partisan Poetic “Counter-Archive” in World War II: Partisan Anthems to the Future, in Słoweńców portret własny. Studia z pamięci zbiorowej. Self Portrait of Slovenes. On Slovene Collective Memory, eds Marta Cmiel-Bażant and Jasmina Šuler Galos, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warsaw, 2023, 159-181.
“The primitive accumulation of capital and memory: mnemonic wars as national
reconciliation discourse in (post-)Yugoslavia, in: Memory studies, 2022, 15 (6): 1470-1483. DOI: ttps://doi.org/10.1177/17506980221133724mce_temp_url#
“Vielschichtig und revolutionär. Die jugoslawischen Partisanen-Gedenkstätten” (with Roberta Burghardt), in: Informationen. Wissenschaftliche Zeitschrift des Studienkreises Deutscher Widerstand 1933-1945. 2022, 47 (96): 13-18.
“Thirty years after the break-up of Yugoslavia: the primitive (dis)accumulation of
capital and memory; or, how (not) to make this country great again” in: Historical
materialism, 2022, 30 (1): 3-29, https://brill.com/view/journals/hima/30/1/article-p3_2.xml.
“Counter-archival surplus: remembering the partisan rupture in post-socialist
Times”, in: Artl@s bulletin, ISSN 2264-2668, 2022, 11 (1): 14-28.
»In a partisan way« : Želimir Žilnik's Uprising in Jazak and the reconstruction of
antifascist memory from below. Studies in Eastern European cinema, 2021, 13 (3): 272-287: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2040350X.2021.2018868
“New Yugoslavia: A Diasporic State?”, in: J-Bild journal, 2021 5 (1): 83-
106: https://bild-lida.ca/journal/wp-content/uploads/2021/04/J-BILD_5-1_Kirn.pdf
“Was Dancing Possible During the Fascist Occupation of Yugoslavia?”, in:
Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe, special issue Yugoslav Performance Art: On the Deferred Production of Knowledge (ed. Goran Pavlić). N. 11, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17892/app.2020.00011.238.
“Tito's no to Schmitt: against the compatibility of the partisan figures, against the Blut und Boden ideology of populism”, in: Philosophy world democracy, 2020: 1-13. https://www.philosophy-world-democracy.org/articles-1/titos-no-to-schmitt
“Awakening Lazarus: Forgotten Figures — Masses and Surplus?”, in: Stasis Journal.
St.Petersburg, 2018, 6 (2): 10-64.
“A Few Notes on the History of Social Ownership in the Spheres of Culture and
Film in Socialist Yugoslavia from the 1960s to the 1970s”, in: Etnološka tribina 2014, 44 (37): 109-123.
“Das Absterben des Staates in Jugoslawien: Von der Partisanenrevolution zum
Marktsozialismus”, in: Das Argument, 2016, 58 (3): 321-337.
Other scholarly articles
The Ruptures of Non-Alignment and Socialist Yugoslavia: Ten Theses on
Alternative Pasts and Futures, in: Socialist Yugoslavia and the Non-Aligned Movement (ed. Paul Stubbs), McGill University Press: Minnesota, 2023.
Women Figures and Everyday Life: Photo Counter-Archive of Unwanted Images, in Ekran, nov-dec., vol. 60, 2023.
„Na partizanski način“: Želimir Žilnik in antifašistični spomin od spodaj, in: Kino! Revija za film, n.49, 2023.
Built to be torn down, fed to be starved, resurrected to be disposed of: capitalism is a riot, a riot from above (with Niloufar Tajeri), in: Nights of the dispossessed: riots unbound. New York: Columbia Books, 2021: 185-204.
Mediatisation of the Yugoslav Partisan Struggle: Towards a New Counter-Archive (eds) M Prusnik and O Luthar The Media of Memory. Leiden: Brill, 2020: 63-84.
Monuments in Ljubljana and Brussels: From Nationalist Reconciliation to Open Rehabilitation of Fascism, in Populism and Memory (eds Ayhan Kaya and Chiara de Cesari), London: Routledge, 2020: 47-68.
Maribor's social uprising in the European crisis: from antipolitics of people to politicisation of periphery's surplus population. In: Social movements in the Balkans: rebellion and protest from Maribor to Taksim (eds Bieber, Florian and Dario Brentin). London; New York: Routledge, 2019: 30-47.
Contradictions of the socialist civil society in nineteen-eighties Yugoslavia, in: The long 1980s: constellations of art, politics and identities: a collection of microhistories (hrsg. Grandas Teresa et al.). Amsterdam: Valiz/L'Internationale, 2018: 184-193.
Eisenstein, Vertov, Medvedkin: revolutionary cinefication and communist subjectivity, in: Kinokultura, 2017(58): http://www.kinokultura. com/2017/58-kirn.shtml
A critique of transition studies on postsocialism, or how to rethink and reorient 1989? the case of (post)socialist (post)Yugoslavia, in: Burchardt, Marian and Kirn, Gal (eds). Beyond neoliberalism: social analysis after 1989. Cham: Palgrave.
On Yugoslav Market Socialism Through Živojin Pavlovic's When I Am Dead and Pale (1967), in: (eds) Jelaća D, Kolanović M and Lugarić D, The Cultural Life of Capitalism in Yugoslavia. London: Palgrave Macmillan, 2017: 139-158.
Notes from the Archive of Dissent: Monuments to Sub/Urban Riots (mit Niloufar Tajeri), eds Aleksandra Sekulić and Dušan Grlja Performing the Museum, Novi Sad: Museum of Contemporary Art of Vojvodina.
From Critique of Groys’ Reading to Return of the Avant-garde, in: En-Garde 20/21 (eds Aleksandra Sekulić and Branko Dimitrijević), HBS: Belgrade, 2016: 21-41.
Akademischer Werdegang
ab 1/2025
Wissentschaflicher Mitarbeiter an der Europa-Universität Viadrina Frankfurt (Oder)
06/2022
Habilitationscolloquium: Assistant Professor der Kultursoziologie, Universität Ljubljana
01/2022 - 01/2025
Forscher im Projekt Distrusting monuments. Art and War in Former Yugoslavia, Universität Södertörn, Schweden
10/2021 - 09/2025
Leiter der Forschungsgruppe „Proteste, Kunstpraktiken und Erinnerungskultur im postjugoslawischen Kontext“, Universität Ljubljana
08/2020 02/2021
Ad-Futura Professur für Kulturgeschichte an der Universität Nova Gorica
11/2017 - 06/2020
Open-Topic-Forscher mit Projekt „Kino-Zug: zwischen sowjetischen Avantgarde-Utopie und Apparatus“ TU Dresden, Westslawistik und Kulturwissenschaften
Sommersemester 2017
Lehrbaufrtäge an Justus-Liebig-Universität, Gießen
06-09/2016
Postdoc-Fellow der Alexander-von-Humboldt Stiftung mit dem Thema der Avantgarde in der Sowjetunion, Humboldt-Universität zu Berlin, Slawistik
02/2016 - 06/2016
Gastprofessur Universität Primorska, Medienwisseschaften
10/2015-02/2016
Fellow Projekt Monument to Sub-Urban Riots, Akademie Schloss Solitude, Stuttgart
02-10/2015
7 Monate Elternzeit
10/2013-02/2015
Postdoc-Fellow der Alexander-von-Humboldt Stiftung mit dem Thema der Avantgarde in der Sowjetunion, Humboldt-Universität zu Berlin, Slawistik
01/2013 – 05/2013
Fellow Thema „Erinnerung und Revolution“, Irmgard Coninx Stiftung an Wissenschaftszentrum für Sozialforschung Zentrum für Sozialforschung (WZB)
10/2012
Doktortitel in Philosophie, summa cum laude, Universitaet von Nova Gorica
09/2010 - 09/2012
Forscher/fellow, Projekt Parallaxenblick jenseits von Revisionismus und Nostalgie in Post-Jugoslawien, ICI - Institute for Cultural Inquiry, Berlin
Eingeworbene Drittmittel und Stipendien
Antragsbewilligung für das Forschungsprojekt „Proteste, künstlerische Praktiken und Erinnerungskultur im postjugoslawischen Kontext“, Faculty of Arts, Ljubljana Förderinstitution: Slowenische Forschungsagentur ARRS (Grant Aleš Debeljak, J6-3144; 10/2021–09/2025
Eingeworbene Drittmittel: 300.000 EUR (2 TVL Stellen + Sachmittel)
Antrag für die Förderung erneuter Forschung/Professur Aufenthalte
Förderinstitution: Alexander-von-Humboldt Stiftung, 03/2023–06/2023
Eingeworbene Drittmittel: 10.000 EUR (+ Sachmittel)
Antragsbewilligung für Forschungsprojekt „Distrusting Monuments. Art and War in former Yugoslavia”, Universität Södertörn, Stockholm.
Förderinstitution: Foundation for Baltic and Easteuropean Studies, 01/2022-01/2025
Eingeworbene Drittmittel: 538.000 EUR (3 Teilzeit Stelle + Sachmittel)
Antragsbewilligung für die Ad-Futura Gastprofessur Kulturgeschichte, Universität Nova Gorica
Förderinstitution: Ad Futura, Entwicklungsfonds der Republik Slowenien, 08/2020-02/2021
Eingeworbene Drittmittel: 22.000 EUR (Äquivalent einer TVL 13 Stelle + Sachmittel)
Antragsbewilligung für die Projektförderung „Counter-Archive“, ICI-Berlin
Förderinstitution: Rosa Luxemburg Stiftung, 02-06/2021
Eingeworbene Drittmittel: 5.000 EUR (Sachmittel)
Eine Übersicht der aktuellen Lehrveranstaltungen finden Sie auf ViaCampus
European University of Viadrina, Kulturphilosophie, Frankfurt Oder
Monuments must fall? Iconoclasm in the age of decolonisation and postsocialism, WISE2025
Guest lectures bei Katja Diefenbachs Kolloquium „Ereignis und Kritik“. Vorlesungen über Toni Negris Grundrisse und Empire, SOSE 2023
Universität Södertörn, Ästhetik, Stockholm
Guest lectures in Rahmen von Prof. Cecilia Sjoholms „Aesthetics“ für Master-Studierende
Themen: Epistemologie und Kunst; Erinnerung und Kunst, April 2023
Parrhesia, School for Philosophy & Diffrakt, Zentrum für periphere Theorie, Berlin
Manifesto for Counter-Memory in an Age of Neoliberalism and Decolonisation
Vorlesung, SoSe 2022
Faculty of Arts, Universität Ljubljana
Guest lectures Global Culture (Seminar Prof. Ksenija Vidmar Horvat)
BA-Seminar, SoSe 2022
Sprache: Slowenisch
Institut für Theaterwissenschaften, Justus-Liebig-Universität, Gießen
Riots: Beyond Political and Artistic Stage
Lehrauftrag, BA/MA-Seminar, SoSe 2021
Work(ers) in Film: Focus on East European Films
Lehrauftrag, MA-Seminar (Choreographie und Performance), WiSe 2017
Fakultät für Geisteswissenschaften, Universität Nova Gorica, Slowenien
Gastprofessor Kulturgeschichte
BA-Vorlesung, WiSe 2020/21
Institut für Slavistik und Kulturwissenschaften, Technische Universität Dresden
Utopie und/im Ost-Film
BA/MA-Seminar, WiSe 2019
Im Zwischenraum der Utopie. Lebenszwänge und Freiheitssuche im osteuropäischen Film des Sozialismus
Film-seminar in Kooperation mit Kino im Kasten; Programm Konzeption und Vorträge mit Saskia Metan, SoSe 2019
Medienwissenschaft, Universität Primorska, Koper
Gastprofessor Oktoberrevolution, Erinnerung und Film in the Twentieth Century
BA-MA-Vorlesung, SoSe 2017
Sprache: Slowenisch
Summer School, Stiftung des Deutschen Volkes/Max Weber Stiftung, Faculty of Arts, Universität Ljubljana
2-wöchige Meisterklasse/Kurs Art in the Age of (D)Anger
30-Stunden, 20.-30.8. 2018, Ljubljana
Summer School, Institute for Social Sciences and Humanities, Ohrid
Politics of Memory in (Post)Yugoslav Context
24-28/6/2016, Ohrid
Freie Universität Berlin
Seminar Probleme der philosophischen Filmästhetik II (mit Prof. Frieder Otto Wolf)
BA/MA Seminar, WiSe 2012/13
Tagungen und Symposia
22-29/11/2023
Partisan Festival: Filmen, Performances, and Vorträge (mit Andrej Mirćev und Dirk Cieslak), Vierte Welt, Berlin
08/11/2023
Apologoscapes: (Counter)productivities of apologies in politics, art, and institutional infrastructures (mit Katja Kobolt und Suzana Milevska), ZRC SAZU, Ljubljana
23-25/05/2023
From Margins to Autonomy of Art in the Post-Yugoslav Context (mit Petja Grafenauer und Daša Tepina), Konferenz, Academy of Fine Art, Ljubljana
04/05/2023
Politics and Memory of Transitional Time, European University of Viadrina, Frankfurt Oder
02-04/02/2023
Konferenz Comics im Kommunismus und danach: Propaganda und Subversion, Zeitgeschichtliches Forum Leipzig und Institut für Kunstgeschichte (mit Tanja Zimmermann und Mirt Komel), Leipzig
04-10/2023
Symposium Obdobja 42: Slovenska literatura in umetnost v družbenih kontekstu, Ljubljana
Seit 04/2022
Seminare & Vorträge von Parrhesia, Berlin School for Philosophy, Diffrakt/Hopscotch, Berlin
02-03/11/2022
Symposium Neue Linke: urbane und ökologische Furchen im ehemaligen Jugoslawien, Faculty of Arts & Fakultät für Sozialwissenschaften.
Rezente Vorträge
08/11/2023
Concept paper on the erased and impossible apology in Slovenian context
Apologoscapes: (Counter)productivities of apologies in politics, art, and institutional infrastructures
ZRC SAZU, Ljubljana
14/10/2023
Politiken des Aufruhrs: Gegen die herrschende Ordnung mit oder ohne utopischen Horizont? Unruhe(n), Gemeine Stadt – Berlin gemeinsam gestalten
Aquarium am Südblock, Berlin
08/09/2023
Über Nationalisierung von Erinnerung in Osteuropa und Jugoslawien, Kolloquium "Zeitschichten" / Internationales Mahnmal 8. September 2023
Stiftung Hamburger Gedenkstätten, Hamburg
06/07/2023
Critique of national reconciliation (Vortrag and Organisation des Podiums Beyond reconciliation: resistance, resilience, repair), Memory Studies Association Jahreskonferenz, University
Antifascist women protests and memory activism nexus, closing conference of ERC Remembering activism project, led by Ann Rigney, Utrecht University
03/02/2023
War and transition in the post-Yugoslav comic/graphic novel, at Comics in Communism - and beyond: propaganda and subversion.
Institut Kunstgeschichte, Leipzig
13/10/2022
Manifesto of counter-memory: a proposal
Reykjavik Nordic Memory Studies Association conference „Counter-Memory“
Reykjavik University
06/10/2022
Counter-Atlas as a Battlefield
Imagining and activating a counter-atlas of the trace, TRACTS network, working group 1&3
Macba, Madrid
29/04/2022
Counter-Archive and counter-hegemonic gaze in the post-Yugoslav studies
Annual conference of Südosteuropa Gesellschaft, Regensburg
12/01/2022
Notes on counter-archive: Method for arts and theory?
SSEES Southeast Europe Studies Seminar “Archives and Memory in SE Europe”
UCL London
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15230 Frankfurt (Oder)
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