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Ausschreibung
Ausschreibung für Doktorandenförderung “Pensées Françaises Contemporaines”
Im Rahmen ihrer Zusammenarbeit mit der Universität Paris 1 Panthéon-Sorbonne und des Programms “Pensées Françaises Contemporaines” vergibt die Europa-Universität Viadrina eine Forschungsförderung für Doktorand*innen für das akademische Jahr 2024/2025. Die Förderung wird für 1 bis 3 Monate innerhalb des Zeitraums von Oktober 2024 bis August 2025 vergeben. Hier finden Sie die Ausschreibung und das Formular, das mit der Bewerbung bis zum 30. September 2024 eingereicht werden muss.
Hier finden Sie die Ausschreibung und den Fragebogen für Doktorand*innen.
Appel à candidatures pour doctorant.e.s
Dans le cadre de sa coopération avec l’Europa-Universität Viadrina de Francfort sur l’Oder (près de Berlin) et du programme “Pensées Françaises Contemporaines”, l’université Paris 1 Panthéon-Sorbonne attribue un soutien financier de recherche doctorale pour l’année académique 2024/2025. Le soutien est accordé pour 1 à 3 mois dans la période d’octobre 2024 à août 2025. Vous trouverez ici l’appel à candidatures et le formulaire à renvoyer avec le dossier avant le 30 septembre 2024.
Ci-joint, vous trouverez l'appel à candidatures et le formulaire.
Förderzeitraum 2019-2020
Zwei KandidatInnen der Viadrina und zwei Kandidat*innen von Paris 1 wurden für den Zeitraum 2019/2020 ausgewählt:
Anna Maria Mechtcherine studierte von 2012 bis 2017 Rechtswissenschaften an der Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg. In ihrem Studienschwerpunkt Kriminalwissenschaften bildete sie sich zudem extrakurrikulär, etwa in Form eines Praktikums am Kriminologischen Dienst Berlin, fort. Im Rahmen ihres ERASMUS-gefördeten Auslandsjahres an der Université de Poitiers (FR) verfasste sie eine rechtsvergleichende Studienarbeit zur "compétence personnelle active" im internationalen Strafrecht.
Seit Frühjahr 2018 promoviert AMM, angegliedert an das binationale Projekt "Strafkulturen auf dem Kontinent", an der Freien Universität Berlin und ist als akademische Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Strafrecht, insbesondere Europäisches und Internationales Strafrecht, an der Viadrina-Universität beschäftigt.
Ihre Dissertation untersucht die Beteiligung des potentiellen Straftatopfers am Strafverfahren nach deutschem sowie nach französischem Recht, dies vor dem Hintergrund eines Interessenkonflikts aus internationalen und innerstaatlichen Vorgaben und privaten Interessen der verletzten sowie der beschuldigten Person. Die zugrunde liegende Methode ist der funktionelle Rechtsvergleich. Für einen solchen bieten sich die zwei Rechtsordnungen nicht nur aufgrund ihrer sich überschneidenden rechtsgeschichtlichen Entwicklung und der gemeinsamen EU-rechtlichen Vorgaben an. Die aktiven und passiven Teilhaberechte der verletzten Person, die sich im deutschen Prozessrecht auf diverse Beteiligungsformen verteilen, sind in der französischen Strafprozessordnung in einem einzigen Rechtsinstitut, der sog. action civile, gebündelt und um weitere Befugnisse erweitert.
Neben dem umfassenden Rechtsvergleich geht die Arbeit folglich auch der Frage nach, ob die französischen Regelungen den bestehenden Interessenkonflikt sachgerecht lösen und daraus erarbeitete Reformvorschläge für das deutsche Strafverfahren mit dem deutschen Rechtsverständnis und der deutschen Gesetzessystematik vereinbar wären.
Contact: a.mechtcherine@gmx.de
Discipline: artistic practice and art sciences, economics, industrial economics, visual art
Barbara Portailler is an artist-researcher who, until now, has devoted herself to the relationship between art and society, and particularly to the artistic and economic practices of re-using / upcycling waste. PhD student in visual arts and sciences of art, she is A.T.E.R. (temporary statutory teacher and researcher) at the University Paris 1 Panthéon-Sorbonne. She teaches photography practice and the economics of photographic production. Since 2012, she is a member of the laboratory Institut ACTE, Paris. Also, since 2014, she is an artist-in-residence at Le 6b, Saint-Denis cultural creation and distribution center. As an artist-researcher, she has participated in numerous solo and group exhibitions of contemporary art. She joined the Centre Marc Bloch in June, 2019 as a PhD student associated with a fellowship from the "Pensés francaises contemporaines" exchange program of the Europa-Univesität Viadrina with the University Paris 1 Panthéon-Sorbonne.
Normalienne, a former student of the Ecole Normale Supérieure, agrégée of Economics and Law and graduated in International Relations at the Graduate Institute of the University of Geneva, she worked for ten years in the fields of human rights and renewable energies, with as common thread the question of the commons. At the same time, she has received several awards for her work as a photographer and her work has been exhibited in various group exhibitions. In 2013, she resumed studies in visual arts and art sciences to focus her work on the interactions between art and knowledge. In 2013, his first work questioning the reuse economy, entitled "What's left is what is passed on", is sold several times at Christie's in Paris.
Her researches focus on the interface between artistic and economic practices. Her interest is: the question of the circulation of waste and the so-called new paradigm proposed by industrial practices of re-employment/reusing, put to the test of the artistic practices. More specifically, she is currently pursuing a PhD thesis under the supervision of Pr. Yann Toma, University Paris 1 Panthéon-Sorbonne, with the title: "Circular art. Artistic practices and economic circulations facing the re-use of waste ". This problem is explored by comparing her artistic practice of participatory reemployment and the economic and historical dimension of waste as a common denominator, with the other artistic practices of exchange in the history of art (Joseph Beuys, Robert Filliou, Tomas Saraceno ) and the sociology of art (Jacques Rancière, Edouard Glissant) and the economic circulation to work in the other practices of re-use of waste in social economy and solidarity and agro-economy.
In the framework of her scholarship with the programme "Pensés francaises contemporaines", she is collecting used pos-it notes and video interviews. They will be reused to create collective portraits in the form of post-it collage and video experimental documentary, to be shown in a personnal exhibition in the European university of the Viadrina in Frankfurt-an-der Oder from the 17th of June till the 10th of July 2020. Here is the link to the instagram of her project.
Contact: barbara.portailler@googlemail.com
Förderzeitraum 2022-2023
Alysée Le Druillenec wurde für den Zeitraum vom 1. Juni 2023 bis zum 31. August 2023 ausgewählt.
Alysée Le Druillenec is a PhD Candidate at the University Paris 1 Panthéon-Sorbonne and the Catholic University of Louvain under the supervisions of Prof. Étienne Jollet and Ralph Dekoninck. She is currently a non-tenant teaching and research assistant at the University Paris 1 Panthéon-Sorbonne where teaches two lecture courses: on the one hand, art history historiography on the concepts of “poetics” and “hermeneutics”, on the other hand, religious art history in seventeenth-and-eighteenth-century Europe, transatlantic and transpacific evangelization sites through the prism of theological hermeneutics.
Her research develops and focuses on the concept of “christophoria” as it appears in a specific phenomenon happening in the seventeenth century: the rise and canonizations of several Christ-carrier saints such as Joseph, Anthony of Padua, Frances of Rome, Hyacinth of Poland, Cajetan, Felix of Cantalice and Rose of Lima.
Her survey concerns the popularity of these saints’ posture, to carry the Child Christ in their arms, as a phenomenon which causes are, first, the upheaval of beliefs that took place in the era of the Counter-Reformation, and secondly, a new relationship to the Christ Child and children in general in the secular family sphere. One of the consequences of these causes would have been to lead to a re-actualization of Christology, in which the Christ Child acquired a new centrality as it can be observed in her PhD thesis’ corpus.
She published a book on St Christopher (Orep, Paris, 2020), and articles on Saints Joseph’s cult in France (Histoire de l’art, Paris, 2022) and Nouvelle-France (Études et exercices polysémiques autour de La France apportant la Foi aux Wendats de la Nouvelle-France, Montréal, Presses de l’Université Laval, 2023), the concept of Trinitarian Inhabitation according to Teresa of Avila (Perspective. Actualité en histoire de l’art, Paris, 2021) and devotional objects (Ornamenta Sacra: Late Medieval and Early-Modern Liturgical Objects in a European Context, Leuven, Brepols, 2022).
Before receiving the prestigious grant from the “Pensées françaises contemporaines” program of the Europa-Universität Viadrina and the Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, her research has been supported by several institutions such as the Villa Médicis-Académie de France à Rome and École française de Rome (bourse Daniel Arasse), the Academia Belgica of Rome, the French-Dutch Network (Éole excellence grant), the Theology and Religious Studies department of Villanova University in Philadelphia, and the King’s College London (the Visual Commentary on Scriptures project). She is currently a guest fellow at the Leiden University Center for the Arts in Society and recently received the Young Research Award 2023 from the Fondation des Treilles, founded by Anne Gruner Schlumberger.
Her research project for the “Pensées françaises contemporaines” program aims is to demonstrate how “christophoria” is an operative function of the concept of “ground”, according to Prof. Étienne Jollet’s definition. To what extent do representations of Christophoric saints present them as pedestals, elements that highlight the Word made flesh? Christophoria as pedestal could thus be presented as a mode of representation of the Mystery of the Incarnation, and the different ways of representing this gesture would make her corpus of images a visual doctrinal discourse, participating in the fundamental theology of the 17th century. Christophoria would then introduce a discourse on Revelation, on faith, on the sources of the Christian mystery in its relationship with the divine Logos, highlighting anthropological, systematic, and biblical dimensions, notably through the figures of Christ-carrier saints.