Lehre an der Professur für Vergleichende Kultur- und Sozialanthropologie

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2024/25

Die Seminarunterlagen, -beschreibungen und -ankündigungen finden Sie in Moodle.

Wichtig: Bitte vergessen Sie nicht, sich zusätzlich in viaCampus anzumelden, damit wir Ihre Leistungen und Noten eintragen können.

Module: KUL|BAC|CSS|2020|-WM3; KUL|REPO|-MÖM; KUL|REPO|-MGIII.4.; KUL|BAC|KUWI|-SOWI-V

6/9 ECTS

Dienstag, 14:15-15:45 Uhr

Raum: GD 303

Veranstaltungsbeginn: 15.10.2024

In this seminar we will investigate the links between the cross-border movement of people and global inequalities as they are shaped by national and regional border regimes, by legacies and continuities of colonial history, and by the contemporary dynamics of neoliberal capitalism. We will thus situate migration in the context of global inequalities that have emerged and exist both between and within colonial empires and contemporary nation states.

Teilnahmevoraussetzungen: There will be an upper limit of 25 students allowed in this course, in order to facilitate class discussion. We will thus cap Moodle enrolment after this limit has been reached. If you are an Erasmus student who does not yet have access to Moodle, please write to the instructor at kosnick@europa-uni.de to secure your place.

Zielgruppe: BA students

Leistungsnachweis: Students need to engage in intensive reading and contribute actively to class discussions. Regular attendance is mandatory. If you miss more than three sessions without valid excuse such as a doctor's certificate, you will not pass the course. Make sure you sign the attendance sheet every time. In addition, you will submit a minimum of five one-page response papers (400-500 words each) for different sessions, answering the questions listed in the syllabus for the respective mandatory reading. You need to submit these papers by a Friday noon deadline BEFORE the respective session in which we discuss the reading. Students aiming for 6 ECTS credits thus need to submit five times with 5 pages in total. Students aiming for 9 ECTS need to fulfill the requirements for 6 ECTS, plus submit by March 10, 2025 an additional 3 papers (1 page each) for three additional sessions of the course (8 pages total).

 

Module:
KUL|MAS|SOZ|-FM; KUL|BAC|CSS|2020|-M6

BA Cuso: 3 ECTS / MA: 3/6/9 ECTS

Di, 16:15 - 17:45 Uhr

Ort: GD 303

Veranstaltungsbeginn: 15.10.2024

In diesem Kolloquium werden wir anfangs die Entwicklung einer geeigneten Fragestellung sowie den Aufbau eines Exposés adressieren, bevor wir auch abhängig von den Bedürfnissen der Studierenden und Stand der jeweiligen Projekte über ethische und Methodenfragen sprechen. Im weiteren Verlauf stellen Studierende ihre Projekte bzw. Ideen für die Abschlussarbeit in Referaten vor, die insbesondere auf die noch offenen Fragen und Problemstellungen eingehen, die mit dem Projekt /der Idee aktuell verbunden sind. Wir besprechen und planen die genauen Inhalte der Veranstaltung in der ersten Sitzung, um bestmöglich auf die Bedürfnisse der Teilnehmenden eingehen zu können. ENGLISH SPEAKING STUDENTS WELCOME - WE WILL SWITCH BETWEEN LANGUAGES. In this course, we will discuss the basics of planning empirical final thesis projects based on the needs of students that attend.

Zielgruppe: Diese Veranstaltung richtet sich an MA Studierende in der Abschlussphase ihres Studiums, die bereits mindestens das Thema ihrer Abschlussarbeit benennen können. Dieses Kolloquium macht nur für Studierende Sinn, die sich mit ihrer Abschlussarbeit im Spektrum der Sozialwissenschaften verorten. Trotz der breiten Öffnung für Studiengänge der Kulturwissenschaftlichen Fakultät sind Abschlussprojekte, die beispielsweise historisch, literaturwissenschaftlich oder linguistisch angelegt sind, hier nicht mit abgedeckt. Bitte gehen Sie stattdessen in die entsprechenden Kolloquien der fachlich einschlägigen Kolleg*innen. BA CUSO Students and MA Students (particularly MASS), with a focus on those who situate their final thesis projects in the social sciences rather than history, linguistics, media studies etc.

Leistungsnachweis: 3 ECTS: regelmäßige aktive Mitarbeit, Bereitschaft zur Vorstellung des eigenen Vorhabens/der eigenen Ideen, Einreichung Exposé von 5 Seiten. / 6 ECTS: wie für 3, zusätzlich Exposé von 12 Seiten Gesamtumfang. / 9 ECTS: wie für 3, zusätzlich Exposé von 22 Seiten. Exposés sind bis zum 20. März 2025 per Email einzureichen. 3 ECTS: active regular attendance, oral presentation, draft outline of project 5 pages. 6 ECTS: as in 3, longer draft outline of 12 pages, 9 ECTS: as in 3, longer draft outline of 22 pages. You have to submit the written outline by March 20, 2025.

Module: KUL|MAS|KGMOE|-WPM-PWG; KUL|MAS|SOZ|-WPM-MEE; KUL|MAS|MEK|-WPM-WK

3/6/9 ECTS

Mittwoch, 11:15-12:45 Uhr

Raum: GD 102

Veranstaltungsbeginn: 16.10.2024

The concept of racial capitalism has been coined to describe the history of capitalism as grounded in the exploitation of and value extraction from racialized groups. In this seminar, we will not only engage with this attempt to reframe the history of capitalism as famously argued by Cedric J. Robinson, but also with more contemporary analytical uses of the concept to understand how capitalist dynamics intersect with racism, particularly in its structural dynamics. We will therefore also attempt to develop an understanding of intersectionality that goes beyond the analysis of ‘race’ and class as separate dimensions of inequality that ‘intersect’ only in the positioning of social subjects. Among our empirical case studies will be the consequences and aftermath of Hurricane Katrina, one of the worst environment-related desasters in the history of the United States, and the EU border regime.

Teilnahmevoraussetzungen: Be comfortable to read and discuss in English. We can translate back and forth from German for those who occasionally need assistance. Regular attendance is a MUST.

Zielgruppe: MA students only. BA students need personal permission from the instructor to enrol.

Leistungsnachweis: 2 oral discussion inputs in class for 3 ECTS, 6 ECTS: additional paper of 10-12 pages, 9 ECTS: additional paper of 20-22 pages.

 

Module: KUL|BAC|CSS|2020|-WM3; KUL|REPO|-MÖM; KUL|REPO|-MGIII.4.; KUL|BAC|KUWI|-SOWI-V

6/9 ECTS

Dienstag, 11:15-12:45 Uhr

Ort: GD 312

Veranstaltungsbeginn: 15.10.2024

The BA Seminar: Antisemitism and Islamophobia: Shared histories and divergent articulations is oriented toward students interested in the history and conceptualization of antisemitism and islamophobia, as two manifestations of racism, while being attentive to the gender and sexual dynamics inherent to the operations of these two phenomena. In general, the seminar takes a historical-conceptual approach to examine the overlapping and divergent manifestations of these phenomena. The seminar begins by interrogating the earlier formulations of prejudice, animosity, and violence against Jews and Muslims in Europe, to then move to contemporary articulations and academic debates on the topics. 

Teilnahmevoraussetzungen: Regular active participation, willingness to read English-language texts.

Lehrmethoden: Each session is structured around one or two compulsory reading. Before each session students are required to read the mandatory texts and write two critical questions on them, these should be sent one day before each session to the lecturer. The  critical questions will serve to organise discussions in class. There are additional readings for each session, these are not mandatory, but can serve to further interrogate issues of the session, and as additional readings for the final essay. Furthermore, during the seminar, students will present the topic of the session, followed by the group discussion. The presentations should address and engage with all of the texts of the session, everyone in the presenting team should prepare and present the main ideas of the texts, while critically engaging with the content.

Literatur: Judaken, J. (2021). Anti-Semitism (Historiography). Key Concepts in the Study of Antisemitism, 25–38. Sayyid, S. (2014). A Measure of Islamophobia. Islamophobia Studies Journal, 2(1), 10–25.

 

Module: KUL|MAS|SOZ|-WPM-MEE

3/6/9 ECTS

Mittwoch, 11:15-12:45 Uhr

Ort: GD 312

Veranstaltungsbeginn: 16.10.2024

The MA Seminar Postcolonial and Decolonial Theory delves into the critical frameworks of postcolonial and decolonial theory and thought, examining the enduring impacts of colonialism and the struggles to deconstruct colonial power structures. By critical engaging with seminal texts of Postcolonial and Decolonial Theory  the seminar explores key concepts from influential theorists such as Edward Said, Gayatri Spivak, Homi Bhabha, Walter Mignolo, Maria Lugones. and Aníbal Quijano. Students will engage with topics like orientalism, hybridity, subaltern studies, coloniality, and epistemic violence, critically analyzing how colonial legacies continue to shape contemporary cultural and political, landscapes.

Lehrmethoden: Each session is structured around one or two compulsory readings. Before each session students are required to read the mandatory texts and write a short reflection on them, these should be sent one day before each session to the lecturer. The reflections will serve to organize discussions in class. There are additional readings for each session, these are not mandatory, but can serve to further interrogate issues of the session, and as additional readings for the final essay. Furthermore, during the seminar, students will present the topic of the session, followed by a group discussion. The presentations should address and engage with all of the texts of the session.

Literatur: Said, E. W. (1978). Orientalism. Penguin Books. Hall, S. (1992). The West and the Rest: Discourse and Power. In S. Hall & B. Gieben (Eds.), Formations of Modernity(pp. 275–331). Polity press.  Mignolo, W. (2009). Coloniality: The Darker Side of Modernity. In Modernologies (pp. 39–49).  Lugones, M. (2010). Toward a Decolonial Feminism. Hypatia, 25(4), 742–759. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2010.01137.x

Leistungsnachweis: 3 ECTS: regular active participation, presentation. | 6 ECTS: as for 3, plus term paper of 12 pages in total. | 9 ECTS: as for 3, plus term paper of 25 pages.

 

 

Module: KUL|MAS|SOZ|-WPM-GSQT; KUL|MAS|SOZ|-WPM-KPWÄF; KUL|MAS|MES|-50

6/9 ECTS

Dienstag, 11:15-12:45 Uhr

Ort: GD 202

Veranstaltungsbeginn: 15.10.2024

In an era increasingly described as challenging, troubling, and urgent, this seminar explores acts, discourses, and possibilities of living and acting through feminist and queer approaches. Thanks to their focus on the experiences and perspectives of marginalized groups, feminist and queer studies offer valuable insights into the ways in which individuals and communities challenge and contest oppressive power structures, normative ideologies, and social inequalities. In this seminar, we will examine feminist and queer approaches to challenging times in three main sections. Firstly, we will explore how these approaches engage and rework political affects such as vulnerability, hurt, anger, shame, fear, and despair. Secondly, we will highlight the politics of storytelling, visibility, and archiving. Thirdly, we will discuss forms of resistance, reparation, resilience, care, solidarity, and hope. In addition to various movements and other forms of activism, we will examine diverse venues of cultural and aesthetic expression that offer possibilities for resistance and repair, such as art, film, performance, memoir, multimedia, social media, and everyday creativity. In doing so, we will pay attention to the small, subtle, and often overlooked acts of everyday resistance. This seminar will also provide insights into intersectional, reflexive, and innovative approaches to research and dissemination cultivated by feminist and queer epistemologies and methodologies, such as engaged ethnography, autoethnography, and visual and digital storytelling.

Leistungsnachweis:
Readings: You are required to read the assigned articles and book chapters before classes. Readings will be provided on Moodle. Attendance and participation: You are required to attend the classes regularly and participate in class discussions by responding to the readings and providing examples. Maximum 3 unexcused absences are allowed throughout the semester. Forum discussion - Reflections on readings: Each week with assigned readings has a Forum section on Moodle with the aim of facilitating class discussion. You are required to post a short response to the readings (100-150 words) before the class: Not a summary of the readings, but rather an example, an experience, a discussion question, an idea, etc. You are also welcome to give a response to other students’ posts. The content of your posts will not be graded, but you are required to post a response to at least 5 classes. Short papers (6-7 pages) to be submitted and discussed in class (Due: 14. November; 12. December; and 30. January). You are welcome to use other mediums of knowledge production and dissemination such as art, fiction, audiovisual media, memoir, etc. For 3 ECTS:  Class participation + Forum discussion + 1 short paper. / For 6 ECTS: Class participation + Forum discussion + 2 short paper. / For 9 ECTS: Class participation + Forum discussion + 3 short paper.

 

Module: KUL|MAS|SOZ|-WPM-GSQT; KUL|MAS|SOZ|-WPM-KPWÄF; KUL|MAS|MES|-50

3/6/9 ECTS

Dienstag, 14:15-15:45 Uhr

Ort: GD 202

Veranstaltungsbeginn: 15.10.2024

This seminar explores acts, discourses and possibilities of resistance through feminist and queer approaches. Thanks to their focus on experiences and perspectives of marginalized groups, feminist and queer studies offer valuable insights into the ways in which individuals and communities challenge and contest oppressive power structures, normative ideologies, and social inequalities. In this seminar, we will examine feminist and queer repertoires of resistance in three main sections. Firstly, we will explore political affects such as vulnerability, hurt, anger, shame, fear and despair. Secondly, we will highlight politics of storytelling, visibility, and archive. Thirdly, we will discuss affective companions of resistance such as repair, resilience, care, solidarity, and hope. In addition to various movements and other forms of activisms, we will examine diverse venues of cultural and aesthetic expression that offer possibilities for resistance and repair such as art, film, performance, memoir, multimedia, social media, and everyday creativity. In doing so, we will pay attention to the small, subtle, and often overlooked acts of everyday resistance. In this seminar, we will also gain insight into intersectional, reflexive and innovative approaches to research and dissemination that are cultivated by feminist and queer epistemologies and methodologies such as engaged ethnography, autoethnography, and visual and digital storytelling.

Leistungsnachweis: Readings: You are required to read the assigned articles and book chapters before classes. Readings will be provided on Moodle. Attendance and participation: You are required to attend the classes regularly and participate in class discussions by responding to the readings and providing examples. Maximum 3 unexcused absences are allowed throughout the semester. Forum discussion - Reflections on readings: Each week with assigned readings has a Forum section on Moodle with the aim of facilitating class discussion. You are required to post a short response to the readings (100-150 words) before the class: Not a summary of the readings, but rather an example, an experience, a discussion question, an idea, etc. You are also welcome to give a response to other students’ posts. The content of your posts will not be graded, but you are required to post a response to at least 5 classes. Short papers (6-7 pages) to be submitted and discussed in class (Due: 14. November; 12. December; and 30. January). You are welcome to use other mediums of knowledge production and dissemination such as art, fiction, audiovisual media, memoir, etc. For 3 ECTS:  Class participation + Forum discussion + 1 short paper. / For 6 ECTS: Class participation + Forum discussion + 2 short paper. / For 9 ECTS: Class participation + Forum discussion + 3 short paper.

 


Vorschau Lehrveranstaltungen Sommersemester 2025

Module:
KUL|BAC|CSS|2020|-WM3
KUL|REPO|-MÖM
KUL|REPO|-MGIII.4.
KUL|BAC|KUWI|-SOWI-V

6/9 ECTS

BA-Seminar Vertiefung

Dienstag, 14:15-15:45 Uhr

Raum: folgt

Veranstaltungsbeginn: 08.04.2025

This seminar offers an introduction to the interdisciplinary field of Queer Studies from anthropological and sociological perspectives. Starting from the historical and cultural transformation of sexual identities and sexual politics, we examine their development in the context of European imperial and nation-state-centered modernities. We also address the emergence of social movements focused on non-normative sexual and gender identities, and the deconstruction of gender-binarisms and sexuality in the context of queer academic critiques. Intersectional perspectives relating to the intersection of sexuality and gender with hierarchies of class, ‘race’ and ethnicity will be relevant throughout, and situated both historically as well as geopolitically.

Hinweise zur Veranstaltung:
This seminar will be limited to 20 students. In addition to registering on Moodle and ViaCampus, please send an email expressing your wish to enrol for the course to Shiva Mesgarian, our student assistant, at euv208720@europa-uni.de. The first twenty students who send their email will be granted access, everyone else will join a waiting list in case another student drops the class.

Zielgruppe: BA students

Leistungsnachweise:
Students need to engage in intensive reading and contribute actively to class discussions. Regular attendance is mandatory. If you miss more than three sessions without valid excuse such as a doctor's certificate, you will not pass the course. Make sure you sign the attendance sheet every time. In addition, you will submit a minimum of six one-page response papers (400-500 words each) for different sessions, answering the questions listed in the syllabus for the respective mandatory reading. You need to submit these papers by a Friday noon deadline BEFORE the respective session in which we discuss the reading. Students aiming for 6 ECTS credits thus need to submit six times with 6 pages in total. Students aiming for 9 ECTS need to fulfill the requirements for 6 ECTS, plus submit by August 15, 2023 an additional 4 papers (1 page each) for four additional sessions of the course (10 pages total). Students who submit work that contains plagiarism will fail the course with a grade of 5.

Module:
KUL|MAS|SOZ|-FM
KUL|BAC|CSS|2020|-M6

BA Cuso: 3 ECTS / MA: 3/6/9 ECTS

Dienstag, 16:15 - 17:45 Uhr

Ort: folgt

Veranstaltungsbeginn: 08.04.2025

In diesem Kolloquium werden wir anfangs die Entwicklung einer geeigneten Fragestellung sowie den Aufbau eines Exposés adressieren, bevor wir auch abhängig von den Bedürfnissen der Studierenden und Stand der jeweiligen Projekte über ethische und Methodenfragen sprechen. Im weiteren Verlauf stellen Studierende ihre Projekte bzw. Ideen für die Abschlussarbeit in Referaten vor, die insbesondere auf die noch offenen Fragen und Problemstellungen eingehen, die mit dem Projekt /der Idee aktuell verbunden sind. Wir besprechen und planen die genauen Inhalte der Veranstaltung in der ersten Sitzung, um bestmöglich auf die Bedürfnisse der Teilnehmenden eingehen zu können. ENGLISH SPEAKING STUDENTS WELCOME - WE WILL SWITCH BETWEEN LANGUAGES. In this course, we will discuss the basics of planning empirical final thesis projects based on the needs of students that attend.

Zielgruppe: Diese Veranstaltung richtet sich an MA Studierende in der Abschlussphase ihres Studiums, die bereits mindestens das Thema ihrer Abschlussarbeit benennen können. Dieses Kolloquium macht nur für Studierende Sinn, die sich mit ihrer Abschlussarbeit im Spektrum der Sozialwissenschaften verorten. Trotz der breiten Öffnung für Studiengänge der Kulturwissenschaftlichen Fakultät sind Abschlussprojekte, die beispielsweise historisch, literaturwissenschaftlich oder linguistisch angelegt sind, hier nicht mit abgedeckt. Bitte gehen Sie stattdessen in die entsprechenden Kolloquien der fachlich einschlägigen Kolleg*innen. BA CUSO Students and MA Students (particularly MASS), with a focus on those who situate their final thesis projects in the social sciences rather than history, linguistics, media studies etc.

Leistungsnachweis: 3 ECTS: regelmäßige aktive Mitarbeit, Bereitschaft zur Vorstellung des eigenen Vorhabens/der eigenen Ideen, Einreichung Exposé von 5 Seiten. / 6 ECTS: wie für 3, zusätzlich Exposé von 12 Seiten Gesamtumfang. / 9 ECTS: wie für 3, zusätzlich Exposé von 22 Seiten. Exposés sind bis zum 25. August 2025 per Email einzureichen. 3 ECTS: active regular attendance, oral presentation, draft outline of project 5 pages. 6 ECTS: as in 3, longer draft outline of 12 pages, 9 ECTS: as in 3, longer draft outline of 22 pages. You have to submit the written outline by August 25, 2025.

Module:
KUL|MAS|SOZ|-WPM-GSQT
KUL|MAS|SOZ|-WPM-MEE
KUL|MAS|SOZ|-ZM

3/6/9 ECTS

MA-Seminar

Mittwoch, 11:15 - 12:45 Uhr

Ort: folgt

Veranstaltungsbeginn: 09.04.2025

In dieser Lehrveranstaltung befassen wir uns mit der zentralen, jedoch bislang wissenschaftlich eher vernachlässigten Rolle, die Sexualität und deren vergeschlechtlichte Regulierung in Ideologien und Praxen rassistischer Herrschaft spielt. Neben der Sexualisierung als Element von Rassifizierung, durch die Zuschreibungen als vermeintliches Wissen, als Begierde oder ästhetisches Urteil artikuliert werden, liegt ein Schwerpunkt des Seminars auf der Kontrolle und Regulierung von Sexualität als Bestandteil rassistischer Praxen des Regierens. Dies untersuchen wir anhand von historischen Beispielen, die sich vor allem auf die (außer)europäische Kolonialgeschichte beziehen, aber auch auf die Eugenik als politisches Programm bzw. 'Erbgesundheitslehre' des 20. Jahrhunderts. Wir befassen uns zudem mit zeitgenössischen deutschen Diskursen um Zuwanderung und sogenannte Überfremdung.

Lehrmethode:
Gemeinsame Lektüre und Diskussion von Grundlagentexten, Vorstellung von Forschungsfeldern und der Methoden zur Erarbeitung von Forschungsständen durch die Dozentin, Gruppenarbeit und eigene Recherche, Vorstellung von Rechercheergebnissen in eigenen bzw. Gruppenreferaten.

Lernziele:
Überblick über Grundlagen der Forschungsfelder, die sich mit der staatlichen Regulierung von Sexualität zur Implementierung eugenischer Politiken und rassistischer Grenzziehungen befassen. Vertiefung eines Forschungsfeldes durch eigene Literaturrecherchen und -berichte. Einübung des Erarbeitens von Forschungsständen und der Entwicklung eigener Forschungsfragen.

Leistungsnachweis:
Neben der regelmäßigen aktiven Teilnahme an unseren Sitzungen sind für 3 ECTS jeweils zu 3 Sitzungen Texte von einer Seite Länge auf Moodle hochzuladen und in der Sitzung mündlich vorzustellen, die sich kritisch mit der verbindlichen Lektüre auseinandersetzen und auf diesem Hintergrund eine Frage für die gemeinsame Diskussion formulieren. Für 6 ECTS wird zusätzlich ein Referat in einer der letzten Sitzungen erwartet. Für 9 ECTS ist zudem bis 25. August 2025 zusätzlich eine Hausarbeit von 14-16 Seiten Umfang einzureichen.

Das Thema bzw. die Fragestellung sollte frühzeitig mit der Dozentin abgesprochen werden.

Module: 

KUL|MAS|SOZ|-WPM-MEE

3/6/9 ECTS

MA-Seminar

Dinstag, 11:15 - 12:45 Uhr

Ort: folgt

Veranstaltungsbeginn: 08.04.2025

Weitere Angaben folgen.

 

Module:
KUL|BAC|KUWI|-SOWI-V
KUL|BAC|CSS|2020|-WM3

6/9 ECTS

BA-Seminar Vertiefung

Mittwoch, 11:15 - 12:45 Uhr

Ort: folgt

Veranstaltungsbeginn: 09.04.2025

Weitere Angaben folgen.

 

Zurückliegende Lehrveranstaltungen

Prof. Dr. Kira Kosnick, Dr. Rita Vallentin

Digital Manospheres – Intersectional Perspectives on Discourses, Practices and Hierarchies

Seminar (Präsenzveranstaltung): MASS: Forschungsmodul // MASS: Wahlpflichtmodul: Migration, Ethnizität, Ethnozentrismus // MASS: Wahlpflichtmodul: Gender Studies und Queer Theory // SMG: Forschungsmodul // SMG: Wahlpflichtmodul: Multimodalität, Diskurs und Medien


Prof. Dr. Kira Kosnick

Forschungskolloquium "Auf dem Weg zur Abschlussarbeit. Themenfelder: Migration, Ethnizität, Rassismus, Gender, Queer Studies"

Kolloquium (Präsenzveranstaltung): MASS: Forschungsmodul


Prof. Dr. Kira Kosnick

Introduction to Queer Studies (Summer School)

Seminar (Präsenzveranstaltung): Kulturwissenschaften: Einführung // Vergleichende Sozialwissenschaften: Einführung


Dr. Luis M. Hernández Aguilar

A brief history of feminist thought

Seminar (Präsenzveranstaltung): MASS: Wahlpflichtmodul: Gender Studies und Queer Theory


Dr. Luis M. Hernández Aguilar

ConspiRacism: Conspiracy Theories and their entanglement with racism, antisemitism and Islamophobia

Seminar (Präsenzveranstaltung): MASS: Wahlpflichtmodul: Migration, Ethnizität, Ethnozentrismus


Dr. Özlem Savaş

Creative Imaginaries of Migration

Seminar (Präsenzveranstaltung): MASS: Wahlpflichtmodul: Migration, Ethnizität, Ethnozentrismus // MASS: Wahlpflichtmodul: Kulturelle Praktiken, Wissensordnungen, ästhetische Formationen


Dr. Özlem Savaş

Collective Emotions, Public Feelings and Political Affect

Seminar (Präsenzveranstaltung): Kulturwissenschaften: Vertiefung // Vergleichende Sozialwissenschaften: Vertiefung

 







 

Prof. Dr. Kira Kosnick
Migration in the Context of Global Inequalities

BA-Seminar Vertiefung: Difference – Migration, Gender and Diversity


Prof. Dr. Kira Kosnick
Kolloquium zur Vorbereitung der Abschlussarbeit

Kolloquium: Methods, Academic Writing and Research Skills


Prof. Dr. Kira Kosnick
Grenzen, Frontiers und Zeit-Raum Kompression

MA-Seminar: MASS: Wahlpflichtmodul: Migration, Ethnizität, Ethnozentrismus


Dr. Luis Hernández Aguilar
Introduction to qualitative research and methods (Wahlobligatorik)

BA-Seminar: Vergleichende Sozialwissenschaften: Einführung


Dr. Luis Hernández Aguilar
The instrumentalization of Gender and Sexuality in the far-right: Femonationalism, antigenderism, and racism

MA-Seminar: MASS: Wahlpflichtmodul: Migration, Ethnizität, Ethnozentrismus // MASS: Wahlpflichtmodul: Gender Studies und Queer Theory


Dr. Özlem Savaş
Cultures of Migration

BA-Seminar: Vergleichende Sozialwissenschaften: Vertiefung


Dr. Özlem Savaş
Feminist and Queer Repertoires of Resistance

MA-Seminar: SMG: Wahlpflichtmodul: Multimodalität, Diskurs und Medien // MASS: Wahlpflichtmodul: Kulturelle Praktiken, Wissensordnungen, ästhetische Formationen // MASS: Wahlpflichtmodul: Gender Studies und Queer Theory



Prof. Dr. Kira Kosnick
Kolloquium für Abschlussarbeiten

Kolloquium: MASS: Forschungsmodul


Prof. Dr. Kira Kosnick
Introduction to Queer Studies

BA-Seminar: Vergleichende Sozialwissenschaften: Vertiefung


Prof. Dr. Kira Kosnick
Sexualität und Rassismus

MA-Seminar, MASS: Wahlpflichtmodul: Gender Studies und Queer Theory


Dr. Özlem Savaş
Affect/Emotion in Culture and Politics

MA-Seminar: SMG: Wahlpflichtmodul: Multimodalität, Diskurs und Medien // MASS: Wahlpflichtmodul: Kulturelle Praktiken, Wissensordnungen, ästhetische Formationen // MASS: Wahlpflichtmodul: Gender Studies und Queer Theory


Dr. Luis Manuel Hernández Aguilar
Antisemitism and Islamophobia: Shared histories and divergent articulations

BA-Seminar: Vergleichende Sozialwissenschaften – Vertiefung


Dr. Luis Manuel Hernández Aguilar
Race and racism: historical trajectories, conceptual approaches, and recent developments

MA-Seminar: MASS: Migration, Ethnizität, Ethnozentrismus


Dr. Darja Klingenberg
Erinnerungspolitik in der Migrationsgesellschaft

BA-Seminar: Kulturwissenschaften - Vertiefung // Vergleichende Sozialwissenschaften - Vertiefung


Dr. Darja Klingenberg/Dr. Stephan Lanz
Spurensuche: Jüdische und andere Berliner*innen in der Spandauer Vorstadt.
Teil 1: Migrationswissenschaftliche Perspektiven und Teil 2: Urban Studies Perspektiven

MA-Seminar: MASS: Forschungsmodul // MASS: Wahlpflichtmodul: Migration, Ethnizität, Ethnozentrismus // MASS: Wahlpflichtmodul: Urban Studies









 

Hinweise zu Seminararbeiten

Hier finden Sie die formalen Anforderungen für die schriftlichen Abgaben an der Professur von Prof. Dr. Kira Kosnick.

Die Eigenständigkeitserklärung bitte unbedingt jeder schriftlichen Arbeit beifügen!

Hier finden Sie Empfehlungen und formale Richtlinien für die Abgaben an der Professur von Prof. Dr. Kira Kosnick.

Die großen Fragen zu Abschlussarbeiten an der Professur von Prof. Dr. Kira Kosnick.

Hier erhalten Sie einen Leitfaden für ein Exposé für Abschlussarbeiten (empirische qualitative Forschung, Beispiel aus der Kulturanthropologie Goethe Uni Frankfurt).